fredag 5 mars 2010

Out and about in Östergötland

En tredjedel av ledningen på Fel-Bloggen tog en tur till Linköping.
This is her story.
Kliver av tåget och andas in den östgötska luften, letar genast upp en liten mataffär och köper mig lite god saltgurka, sådan har de inte i Småland (det är uppenbarligen nåt fel på smålänningar). Spetsar öronen och bara njuter av dialekten hos medmänniskorna på Ica.
När jag har befunnit mig i Linköping i 18 minuter hör jag en person säga det underskattade ordet klämmigt. (Hon tyckte det var klämmigt att människan bakom henne i kassan la upp en såndär nästakundgrej på bandet). Dessutom uttalade hon detta bevingade ord helt korrekt, med wedig Linköpingsdialekt. k-e-lämmigt dö. Jag ba *myser*.

Ursäkta detta obittra inlägg. Lovar att vara mer bitter imorn.
/Östgöten

Inga kommentarer: