tisdag 10 januari 2012

Senaste nytt från Nyköping

Jag var i Nyköping förra veckan. Don't ask why. Jaha, vad var det som var så ballt i Nyköping då, undrar ni förstås nu. Näe alltså, det var ju inte särskilt ballt. Grått, blött, fult och menlöst var det, vad jag kunde se. Men så uppenbarade sig något som en skänk från omenlöshetens furste.

Vips-Grillen. Man vet inte om man ska jubla eller förfäras över namnet. Och så den groteska handen som gör tummen upp. Det är så osmakligt. Man föreställer sig liksom att en svettig korpulent gubbe innanför luckan i gatuköket flottar ner de redan alltför flottiga korvarna och burgarna med sina mastodontgrova fingrar. Det påminner mig förresten om när jag som barn skulle handla godis i en kiosk där en gubbe med exakt sådana fingrar jobbade. Man hoppades att han skulle plocka godiset med sked/tång/whatever man använder, men det gjorde han inte. Fast hans händer var nog inte flottiga, utan snarare så där torra så huden faller av i små flingor, rakt ner i colanapparna.


På tal om gatukök med fantasi. I Stockholm, typ vid Globen, finns ett sådant. Keps grill. Allt som har en koppling till kepsar blir per automatik kul. Festligt!

3 kommentarer:

aman sa...

jag gillar kepsar (mycket) men har aldrig tänkt på möjligheten att kombinera hamburgarätning iförd keps men det kan ju inte vara annat än bäst.

en officer och en gentleman sa...

varför var du i nyköping?

mrs Danielsson sa...

svar till aman: är det inte kutym att äta börjare iförd kepz? de som äter burgare på hak brukar vara iförda truckerkeps och mjukizar, det är min bestämda åsikt. Däremot ser man sällan en kepsprydd person på restaurang ätandes Moules marinièrs