tisdag 20 april 2010

Hjälten Horace!


Vad är det för fel på folk som inte gillar Horace Engdahl?! Han är ju en fantastiskt roande och ljuv liten krabat. I det nya numret av Sista Brefvet (Växjö Studenttidning) intervjuar Petter honom och här är ett gäng citat värda namnet:

"Jag har svårt att se mig själv i den bilden som ges av mig i media, att jag skulle vara en gammal uv som sitter och hoar [...] Många vet inte riktigt var de ska ställa mig - är jag får eller get? [...] Det är med universitetsvärlden som med maffian. Man kan försöka rymma, men förr eller senare hittar de en. Har man en gång varit där, blir man aldrig riktigt fri."

Trots att jag nästan upplever att Horace implicit förespråkar något slags upplyst despoti där den ledande makten består av superbildade akademikernördar, är han förtjusande. Som när han avfärdar att Bourdieu värderas högt på många universitet med orden: "Ja, det gör han väl lite här och var. Men han är inte min likör!"

Inga kommentarer: