tisdag 4 maj 2010

"Jag har sökt 189 jobb men inte fått något svar"


När man sitter i fikarummet på jobbet kan det vara trevligt att slänga ett öga på lokalblaskan. Själv brukar jag ägna mest tid åt insändarna. Ni vet, "arg, ledsen samt djupt besviken f.d bingohallsbesökare" klagar på att numren i bingohallen ropas upp för fort, "orolig tonårsmamma" undrar varför inte skolan patrulleras av Säpo och "jag är ingen knarkare" uttrycker sitt stora missnöje med att ett apotek får heta droghandel och, ännu värre, ha "droghandel" tryckt på påsarna. Ja för folk tror ju att man varit och köpt knark. Men det allra bästa är den kategori som vill skriva några väl valda ord om det ofrivilliga utanförskapet, det vill säga arbetslösheten. Det klagas på långa telefonköer till a-kassan (telefonköer är ett väldigt tacksamt insändarämne över huvud taget), arbetsförmedlingens öppettider eller handläggarnas bristande insikt i vilken situation just personen i fråga befinner sig i (ja, det finns arbetslösa som på fullaste allvar tror att alla på arbetsförmedlingen ska vara insatta i just deras ärende från sekund ett). Inte sällan är dessa insändare dock så fulla av stavfel och särskrivningar att det är svårt att uttyda essensen. Poängen som jag dock vill komma till i och med detta är att flertalet av insändarna avslutas med det mycket originella "de är inte mitt fel att jag är arbets lös" (jo, jag kan stava men de arbetslösa kan inte det). Och då tänker jag och den vettiga delen av mänskligheten, att självklart är det ditt eget fel att du är arbetslös när du inte kan bruka språket korrekt. Vem fan vill anställa en person som i ett ansökningsbrev förmodligen inte ens kan uttrycka att de skriver just för att söka jobb? Lågstadiets specialklass ringde liksom precis och ville ha tillbaka sina elever.

4 kommentarer:

Mally sa...

De skriver sägert "hallo" istället för hej. Och då kräks en ju tills en dör och stället går i konkurs = ÄNNU färre jobb. ALLT är de arbetslösas fel!

Anonym sa...

de borde fan ta sig en rejäl tankeställe asså. funderat på ättestupan?

Anonym sa...

Vad är du för elitisk mäniska? Ni borde skämmas som skriver sånt här. tänk på alla oss som kämpar varge dag att få det gå ihop vi har inte gjort nåt fel det är systemet som inte fungerar. jag har jätte svårt att få prngarna att räcka till varge månad till cigaretter o blöjor o kläder till barna. lätt för dig att sitta o säga såhär du vet inget om hur svårt vi var det, har du varit arbetslös nån gång lr? / Nettan

räven sa...

Netty: du borde skämmas som har satt barn till denna hårda värld.
Men när de blir tillräckligt stora för att tex krypa, gå eller prata kan du låta dem sälja jultidningar, jobba som telefonförsäljare eller dela ut reklam för att dryga ut familjekassan *tipsar*